Балонна арматура - це один з найважливіших елементів газобалонної системи, оскільки основну безпеку використання системи забезпечує саме вона. Також балонна арматура забезпечує наповнення паливом газового балона і виходом палива для споживання.
У сфері ГБО арматура поділяється на дві групи в залежності від виду газу, на якому застосовується:
Балонна арматура для пропан-бутану також ділиться на види, які пов'язані з розвитком елементів, систем і вимоги щодо безпеки використання в автомобільній промисловості. Так званої арматурою для LPG називають мультиклапан, який монтується в горловину балона.
Мультиклапан - це пристрій, який відповідає за введення і виведення газового палива з балона, а також для його зберігання, транспортування і збереження безпечного тиску газу.
Існують мультиклапана для внутрішніх тороїдальних балонів, зовнішніх тороїдальних балонів і для циліндричних балонів. Є відмінності в залежності від висоти тороїдального балона або діаметра циліндричного балона.
Розділяють мультиклапана по класах: А і В.
Мультиклапан Класу А відповідає Стандарту (R67-01). Клас А має ручний клапан, за допомогою якого можна перекрити подачу палива. Запобіжний клапан по тиску, який випускае надлишок (при досягненні тиску більше 25 Бар) газу при нагріванні балона в атмосферу через вентиляційні отвори. Обладнаний механічним швидкісним клапаном, в разі обриву або пошкодження видаткової паливної магістралі клапан практично повністю перекриє подачу. Є обмежувач заправки при досягненні 80% від повного обсягу балона. Зворотний клапан, який встановлений на подачі палива дозволяє заповнити балон паливом і при закінченні заповнення, перекриває канал заправки.
На ринку ГБО є більш сучасні мультиклапана класу А які відповідають стандарту (R67-00), і які обладнані електромагнітним клапаном (часто застосовують назва «Мультиклапан з котушкою»). Даний електромагнітний клапан служить додатковим забезпеченням безпеки в разі поломки або пошкодження магістралі, припиняє подачу палива в видаткову магістраль. Обладнані пожежним клапаном. У разі загоряння складова даного клапана розплавляється і потік газу виходить черга отвір, який утвориться, тим самим робить неможливим розрив балона, оскільки критичного тиску не створюється.
Мультиклапана класу В - це більш старі версії балонної арматури, які практично зняті з виробництва великими виробниками газобалонних систем. Клас В має конструкцію з такими елементами: Вхідний штуцер для підключення наповнювальної магістралі зі зворотним клапаном, для перекриття каналу після заправки. Запобіжний «швидкісний» клапан припиняє подачу газу в видаткову магістраль в разі обриву. Ручний клапан «вентиль», яким можна вручну перекрити витік газу з балона.
Відмінністю від мультиклапанів інших видів, є відсутність запобіжного клапана, за допомогою якого відбувається скидання надлишкового тиску в атмосферу. Надмірний тиск може утворитися в таких випадках:
Саме через відсутність даного клапана, мультиклапана класу В заборонені для установки в багатьох країнах.
Мультиклапана також поділяють на «Standart» і «Extra». Для автомобілів з невеликою потужністю і невеликим споживанням використовують мульткіклапан під видаткову магістраль 6 мм (Стандарт), в разі монтажу на потужний автомобіль з великим об'ємом двигуна, де потрібна велика кількість газу, застосовують мультиклапан під видаткову магістраль 8 мм (Екстра).
Мультиклапан Extra
Мультиклапан Standart
Такі мультиклапана як правило використовують для систем ГБО 1-го, 2-го, 3-го і 4-го покоління, оскільки в наступних покоління може застосовуватися інший вид мультиклапана і балона з застосуванням паливного насоса.
Виробництвом мультиклапанів займаються такі світові виробники систем і компонентів ГБО: Tomasetto, BRC, OMVL, Lovato, AC Stag, Romano, Atiker, Torelli, OMB, Landi Renzo, Alex та інші.
Балонна арматура для метану відповідає за наповнення, зберігання і витрати стисненого природного газу (метан). Якщо порівнювати з балонної арматурою для пропан-бутану, де практично всі складові і клапана зібрані в один пристрій, то тут, практично всі вузли, це окремі складові. Метанова арматура має поділ в залежності від області застосування в системі:
Також можна ще розділити на арматуру, в якій застосовуються допоміжні клапани і елементи, які підвищують безпеку використання системи, що працює на CNG.
Як правило, при переобладнанні транспортних засобів, для роботи на метані, використовують кілька балонів, якщо установка відбувається на вантажні автомобілі або автобуси і один великий балон при установці на легковий автомобіль. При монтажі декількох балонів їх з'єднують між собою за допомогою трубопроводів.
Наповнювальний пристрій, як правило, вкручується в горловину балона або в трійник. За допомогою, якого відбувається наповнення газом балона. Наповнювальні пристрої обладнані коннектором з різьбленням, який, як правило, йде з заглушкою, замість заглушки закручують заправний адаптер для проведення заправки. Існують наповнювальні пристрої з правого різьбленням і з лівим різьбленням, також і адаптери для заправки бувають з лівим різьбленням і з правим різьбленням відповідно. Варто відзначити, що наповнювальний пристрій має механічний вентиль або прапорець для перекриття потоку газу і є наповнювальні пристрої зі зворотним клапаном.
Трійник балонний - це пристрій монтується в горловину балона, може застосовуватися як при установці одного балона, так і при установці декількох балонів. Існують трійники декількох видів: 1) Трійник балонний з'єднувальний, який виготовлений зі сталі і не має ніяких додаткових клапанів; 2) Трійник балонний з'єднувальний з запобіжними клапанами;
1) Це трійник, який монтується в горловину балона. В даний трійник можна встановити наповнювальний пристрій, а також можна реалізувати при необхідності з'єднання з іншими балонами за допомогою трубки та інших монтажних комплектуючих.
2) Це трійник, який монтується в горловину балона і виготовлений, як правило, з латунного сплаву, обладнаний механічним вентилем або прапорцем, для перекриття газового потоку. Виконує завдання утримання газу в балоні і відповідає за наповнення та витрачання газу в підкапотний простір.
Такі трійники можуть бути обладнані:
Як правило, трійники з вентиляцією встановлюють в тому випадку, коли балон встановлюється в багажнику або салоні автомобіля, для того, щоб стравити надлишку газу за допомогою вентиляційної гофри, закріпленої на такий трійник.
Кутник балонний - це пристрій, який монтується в горловину балона, як правило, виготовляється зі сталі і не має запобіжних клапанів або ручних вентилів. В основному використовується при установці декількох балонів, для з'єднання балона, який встановлений останнім.
Витратний пристрій - це вентиль або трійник з можливістю перекрити потік газу механічним шляхом. Може бути обладнаний електромагнітним клапаном, який при подачі живлення буде відкривати прохід газу в видаткову магістраль, а також після відключення живлення буде перекривати потік газу автоматично і потреби перекривати в ручну не буде.
Провідними виробниками елементів метанової арматури, є компанії: Tomasetto, OMB і Emer, які знаходяться в Італії.
Для з'єднання балонів між собою застосовують сталеву трубку різних діаметрів: 6 мм, 8 мм і 10 мм. Залежно від транспортного засобу і його потреб підбирають балонну арматуру і діаметр необхідної трубки.
Варто зазначити, що для роботи з метанової арматурою потрібна спеціальна ліцензія з допуском до робіт з підвищеною небезпекою і великим тиском. Самостійне втручання в систему вкрай не рекомендується.